Rozhovor s Mgr. Ladislavem Kavanem, zakladatelem a majitelem českého a slovenského zastoupení francouzské kosmetiky GERnétic. Už první setkání s Ladislavem Kavanem mě velmi zaujalo a práce pro jeho firmu je pro mě motivující stále.
Málokdy potkáte člověka s tak otevřeným srdcem, jasnou a upřímnou myslí. Muže, který je díky mnohaletým zkušenostem a podnikavému duchu úspěšný. Umí naslouchat a nabídnout inspiraci, která vás, chcete-li, posune dál. Váží si života a kvalitních hodnot. Jeho umění činit lidi šťastnými je darem. Stejně jako se s úctou a péčí věnuje své rodině, záleží mu na všem, co dělá, a především na lidech, s nimiž to dělá. Ve světě žen se pohybuje už řadu let, a vidí tak mnoho krásy i emocí. Stále proto hledá odpověď na otázku, po čem vlastně ženy touží. Zda již odpověď zná, mi ale neprozradil.
Kdy vás poprvé napadlo podnikat?
Jsem povoláním učitel, ale po narození prvního potomka jsem pochopil, že rodinu výukou na prvním stupni neuživím. Přišla porevoluční doba, mohlo se podnikat, a tak jsem i já začal zkoušet své první obchodní aktivity. Založil jsem velkooobchod s drogistickým zbožím a kosmetikou, který zásoboval síť soukromých obchodů s drogerií – tehdy ještě na trhu nefungovaly řetězce. Šlo nám to, a dokonce jsme byli vyhlášeni jako nejlepší distributoři. Kromě obchodů jsme zásobovali i některé salony. Ale později, jak rostla konkurence, a přicházely obchodní řetězce, jsem se začal poohlížet po něčem dalším.
A tak vám do života vstoupil GERnétic… Kdy a jak se začal psát společný příběh kosmetiky GERnétic a Ladislava Kavana?
Příběh vznikl jednoduše. V roce 1995 fungovala při francouzském velvyslanectví Francouzská obchodní komora, která se snažila zprostředkovat francouzské aktivity na českém území. Přihlásil jsem se tedy do seznamu zájemců o spolupráci. Zanedlouho mě oslovili s tím, že z Francie přijede nějaký pan Laporte zastupující firmu GERnétic a že se jedná o kosmetiku, víc nevěděli. O setkání jsem projevil zájem a velmi jsem se těšil, ale nečekal jsem, že spolu s ním přijede i jeho žena Ana a manželé Mayerovi, kteří měli zastoupení v Německu, a také tlumočnice. To byla velká převaha. Přijeli za námi do Slánské, kde je sídlo naší firmy dodnes. Vzpomínám si, že jsem narychlo požádal svoji ženu Moniku, aby se schůzky také zúčastnila, abych u jednání nebyl sám. Myslím, že to zapůsobilo, neboť Monika si s paní Laportovou hned padla do oka a jejich přátelství trvá dodnes. Schůzka začala tím, že se Dr. Laporte podíval na moji ženu, diagnostikoval její pleť a začal nám vysvětlovat, proč ji má takovou a takovou. Hovořil o tom, jak funguje lidské tělo a že jeho vnitřní stav se projeví na pokožce. To mě velmi zaujalo. Po třech hodinách jednání jsme se rozešli s tím, že Dr. Laporte má ještě další zájemce a že nám dá vědět. Ale asi jsme se mu líbili nejvíc, protože měsíc na to už jsme jeli do Francie podepsat smlouvu o spolupráci. A tak jsem získal exkluzivní zastoupení značky GERnétic pro český trh a o několik let později i pro Slovensko. Naše spolupráce trvá již dvacet let.
A váš osobní vztah k Francii?
Mám Francii moc rád. A nejen proto, že tam má GERnétic své sídlo. Je to nádherná země, s jedinečnou gastronomií a skvělým vínem. Lidé jsou velmi příjemní, jen je škoda, že se s nimi většinou jinak než francouzsky nedomluvíte. Laboratoře GERnétic se nacházejí v Gaskoňsku, což je francouzský venkov. Albert Laporte tam odešel v sedmdesátých letech z Paříže, protože hledal klid. Je to opravdu krásný kout země, kde se jakoby zastavil čas.
Dr. Albert Laporte – lékař a vědec, který zasvětil svůj život zkoumání lidského organismu. Jaký to byl člověk?
Měl jsem ho velmi rád. Byl to charismatický a šarmantní Francouz. Nadšenec, který vás při přednášce dokázal zcela pohltit svojí vášní ke kráse a zdraví. Přicházel s myšlenkami, o kterých se nám ani nesnilo. Měl velkou intuici. Vášeň, až fanatická, byla součástí jeho života. Miloval ženy. A ženy milovaly jeho. A další jeho velkou vášní bylo naivní umění. Byl velmi pracovitý. Víc než na byznysu mu záleželo na tom, jak skutečně lidskému organismu pomoci. Dokázal propojit znalosti západní a východní medicíny s moderní technologií, což vedlo k výsledkům, díky nimž relativně malá firma přeskočiĺa i výrazně větší firmy, které mohou být silné třeba marketingovou značkou, a přestože nemají tak kvalitní produkty, disponují dostatkem peněz, aby si zaplatily velkou reklamu.
V této filozofii pokračuje po úmrtí pana doktora jeho žena Ana…
Albert Laporte dal značce pevné základy, objevil jedinečné produkty, které fungují. Obklopil se týmem skvělých odborníků, kteří v jeho práci pokračují. Ana stála po boku svého muže a s GERnétic doslova žila, hodně se od Dr. Laporta naučila. Je velmi aktivní, protože si uvědomuje, že úspěšné fungování firmy závisí na schopnosti přizpůsobovat se trendům na trhu, přicházet s inovacemi. Nyní se již začíná do firmy zapojovat i syn David, který zatím studuje na vysoké škole. Ale díky svému mládí přináší do firmy čerstvý vítr.
Kam se firma posunula oproti svým začátkům?
Laboratoře GERnétic byly vždy napřed, pokud jde o složení produktů. Je to rodinná firma, která funguje. Má zastoupení ve více než padesáti zemích. Pokud jde o marketing, ten si řeší každé zastoupení samo. Je to určitá svoboda, která má oproti velkým korporátům své výhody i nevýhody. Každá země je trochu jiná, zákazníci jinak reagují. Je to příležitost, jak lépe pracovat s domácím trhem a přizpůsobit komunikaci potřebám klientů v dané lokalitě. Samozřejmě existuje jednotný korporátní styl, pokud jde o logo, cenovou politiku, způsob distribuce i základ postavený na vzdělávání spolupracujících kosmetiček. Ale podporu prodeje, reklamní a PR aktivity si každá země realizuje sama. Zajímavá jsou mezinárodní setkání, při kterých si vyměňujeme zkušenosti. Zde se vždy ukáže punc osobností, které danou zemi spravují. Hodně aktivní je třeba GERnétic v Izraeli, v Portugalsku, Japonsku či Austrálii. Dovolím si tvrdit, že pokud jde o komunikaci a podporu prodeje, patří naše zastoupení ke špičce.
Která zastoupení jste s kosmetičkami navštívili?
Byli jsme v Portugalsku na pozvání tehdejší majitelky paní Betancour. Portugalsko je zajímavou zemí a postavení GERnétic je zde velmi silné. Paní Betancour se hodně zasloužila o propagaci značky, nastavila spolupráci s lékaři, kteří jsou v Portugalsku v trochu jiném postavení. Pochopili, že kosmetická péče jim může při práci pomoci. Zvláště co se týče plastických operací, protože GERnétic se stará o celého člověka jako takového. To znamená, že symbióza mezi kosmetičkami a lékaři tam funguje na velmi dobré úrovni.
Když české zastoupení začínalo, jaký byl v té době sortiment, co všechno GERnétic uměl?
Už v těch devadesátých letech byl GERnétic hodně napřed. Když přijel Dr. Laporte poprvé do Prahy, bylo v kosmetických salonech běžné, že se pečovalo pouze o obličej. Produkty kosmetických značek končily doslova u dekoltu. GERnétic měl již tehdy propracovaný systém péče o celé tělo, nezapomínal třeba ani na nohy a chodidla… Dr. Laporte vytvořil krémy, které potřeboval k tomu, aby nabídl celotělovou péči, výživu pokožky a řešení nejen krásy, ale i nedostatků pleti. Sortiment GERnétic byl již tenkrát v zásadě takový jako dnes. Samozřejmě spolu s vědeckými poznatky a v závislosti na situaci na trhu docházelo postupně u jednotlivých produktů k vývoji a změnám. Dnes se aktivní složky do produktů GERnétic získávají moderní biotechnologií. Vývoj GERnétic jde nyní spíše cestou inovací a zdokonalování složení než zaváděním nových produktů. Většina kosmetických přípravků, které dnes prodáváme, existovala pod stejným názvem i před dvaceti lety.
Jaký je rozdíl mezi produkty GERnétic na začátku a dnes?
GERnétic si šel vždycky vlastní cestou. Celý koncept byl postaven jiným způsobem. Když tato značka přišla do Česka, panoval zde názor, že kůže je bariéra, kterou nemůže do těla nic proniknout. GERnétic jasně dokazoval, že to není pravda, že kůže je nositelem, do něhož se dají aplikovat aktivní látky, které pokožku a celý organismus vyživují. Překvapivé bylo třeba zjištění, že když chceme vylepšit pleť obličeje, je potřeba masírovat chodidla nebo nanášet aktivní látky na místa meridiánových zakončení. To byly věci, o kterých tenkrát nikdo nemluvil, nikdo je neřešil… Pokud jde o složení, uvedu třeba příklad kyseliny hyaluronové, která byla před několika lety velkým hitem, ale GERnétic ji má ve svých přípravcích od samého začátku. A zatímco dnes jiní dodávají do pleti kyselinu hyaluronovou, GERnétic už má přípravek, který dokáže aktivovat lidský organismus, aby si ji vytvářelo samo. Posun je samozřejmě obrovský, protože dvacet let je v životě člověka i v životě kosmetiky skutečně dlouhá doba. Kdybychom se neustále nezlepšovali, tak už na trhu nejsme.
Co je hlavním přínosem kosmetiky GERnétic pro klientky?
Tato kosmetika se snaží držet špičkovou úroveň, co se týče výroby, složení produktů, legislativních nároků. Podstatné je skloubení zdraví a krásy. Jestliže člověk je nebo není zdravý, projeví se to na jeho pokožce. Tím zdravím máme na mysli správnou výživu jednotlivých buněk. GERnétic je celý o výživě. V krémech přinášíme našim klientům a klientkám do těla výživné látky, které nedokáží získat z potravy. A to buď proto, že v té potravě už nejsou, nebo je člověk nedokáže syntetizovat, a tak mu tyto výživné látky chybí pro správné fungování jednotlivých buněk. Kosmetika GERnétic je vyrobena z běžně dostupných surovin tím, že jsou dokonale namíchány. Dr. Laporte se zabýval výživou jednotlivých buněk, a tak dokázal do svých krémů namíchat doslova výživný koktejl, aby klientům opravdu pomohl.
V čem vnímáte sílu značky?
Je to ve stálosti. GERnétic se nijak výrazně nemění, ale hlavně je zaměřen na konkrétního jedince. Jeho cílem je dosáhnout toho, co klient potřebuje, abychom mu byli schopni pomoci, zbavit ho třeba nějakých estetických problémů… Když člověk dobře funguje, odrazí se to i na jeho psychice. GERnétic je pilíř, stabilita v kosmetickém průmyslu.
Kde vidíte kosmetiku GERnétic za dalších deset, dvacet let?
To je těžká otázka. Přál bych si, aby se GERnétic dostal do všeobecného povědomí, takže když někdo bude potřebovat řešit nějaký problém na pleti, bude vědět, že existuje něco jako GERnétic, který jim přinese pozitivní výsledek. Naším cílem tedy není být známý reklamní produkt, který je v prodeji v každé lékárně, supermarketu nebo parfumerii. GERnétic bude vždy specialitka, kterou vyhledávají poučení lidé, protože není úplně jednoduchý na pochopení. Na druhou stranu, když mu kosmetičky i klienti dobře porozumí, může to přinést oboustrannou spokojenost. GERnétic je a bude jistota.
Kam řadíte prioritu kosmetické péče?
Kosmetika je v zásadě zbytná věc. To znamená, že když člověk řeší peníze, bude ho především zajímat, jestli zaplatí nájem, vodu, plyn, tedy to, bez čeho být nemůže. A výdaje na kosmetiku jsou pro něj až na posledním místě. Kosmetika má také nevýhodu v tom, že když půjde žena ke kadeřnici, výsledek je vidět hned, a stejně tak, když si nechá udělat nové nehty. Ale péče o pokožku hned vidět není. Kvalitní péče (i když máme viditelné výsledky již po prvním ošetření) se projevuje až za delší dobu. Každý nějakým přirozeným způsobem stárne. Ale pokud žena nemá vrásky, může to být i tím, že preventivně používala kosmetiku proti vzniku vrásek. Vypadá mladší a může se i mladší cítit.
Proč lidé péči o své tělo nevěnují dostatečnou pozornost?
Kosmetickou péči je potřeba vyzkoušet. Je to příjemná relaxace. V běžném životě si můžete lehnout, nechat se opečovávat, užít si nějakou proceduru. Velkou roli asi hraje i to, že spousta žen péči v různých salonech vyzkoušela a v podstatě byly zklamány. Bohužel kosmetická péče v Česku není v mnoha případech ještě taková, jaká by měla být. To je možná důvod, proč dost lidí na kosmetickou péči v salonech rezignuje. Na druhou stranu, když si vyzkouší kvalitní profesionální péči, tak jim to jistě přinese spoustu pozitivního – nejen v tom, že si v GERnétic salonu odpočinou, protože zdejší ošetření trvá až dvě hodiny, během nichž se klientka nemusí o nic starat a jen relaxuje. Kosmetička je klientce partnerem, protože jí radí, jak o sebe správně pečovat. V této oblasti stále existuje hodně dezinformací a mýtů. Kosmetička by měla být natolik vzdělaný člověk, aby tyto dezinformace uvedla na správnou míru a vysvětlila, jak to v organismu funguje. A nabídla tak nejen salonní ošetření, ale i správné produkty do domácí péče.
Které produkty používáte vy osobně?
GERnétic nemá zásadní rozdělení na dámskou a pánskou kosmetiku. Je to výživová kosmetika, a proto mohou jednotlivé produkty používat jak dámy, tak muži. Protože se holím každý druhý den, používám balzám po holení, který je ideální v tom, že pokožka pak není podrážděná a vousy nezarůstají. Produkt, na který nedám dopustit, je Synchro. Protože rád jím a často se pohybuji na hraně zdravé stravy, používám Immuno, neboť se zažívání trávicích orgánů projeví na pokožce a Immuno to dokáže vyřešit. Určitě nemá chybu krém na nohy, protože zvláční, zjemní pokožku. A dalším mým favoritem je Crème De Massage, který krásně uvolňuje svaly ať po sportu nebo delším sezení u počítače. Ze služeb v salonu využívám především masáže, tzv. GERnétic Masáž Plus, kdy je na závěr masáže na pokožku aplikován krém s aktivními složkami na problém, který potřebuji řešit, ať to jsou oteklé nohy, zeštíhlení nebo posílení cévních stěn. A samozřejmě je to příjemný relax.
Baví vás GERnétic?
Baví, jinak by ho nedělal tak dlouho. Je to takové miminko, které se mi před dvaceti lety podařilo dostat do Česka a dnes je z něho dospělák. Je to hezká práce, protože je to práce s lidmi. Snažíme se být přátelští, s našimi klienty komunikovat na úrovni důvěry. Není to tak tvrdý byznys jako v jiném oboru. Jde nám především o dobrý pocit, že je možné díky této kosmetice přinést klientům pohodu, uzdravení, odpočinutí, vyřešení určitých problémů s pokožkou, což pomáhá i psychicky. A to je fajn.
Za každou značkou stojí neúnavná profesionální práce týmu lidí. Co pro vás znamená váš tým?
V našem týmu máme velmi malou fluktuaci – každý, kdo přijde, většinou vydrží hodně dlouho. Mám radost z celého týmu, který skvěle funguje. Bez dobrého týmu by dnes samozřejmě moje firma nebyla tam, kde je, a nemohla dosahovat takových úspěchů. Potřebujeme produkt přivézt, ocenit, připravit veškeré tiskoviny, proškolit kosmetičky, zpropagovat ho, prodat klientovi, zaúčtovat atd. Kdyby to dobře nefungovalo, nemohli bychom růst, jak rosteme. Jsme ekonomicky zdravá firma.
GERnétic si jde vlastní cestou, přesto ale musí s někým spolupracovat. Koho si vybíráte a proč?
Distribuční cesta byla vždycky taková, aby se klientovi dostalo poučené rady. To je pro tuto sofistikovanou kosmetiku nezbytné. Proto jsou našimi hlavními obchodními partnery kosmetičky, salony, lázně, spa centra. Značka samozřejmě nemůže fungovat jen prodejem, takže se snažíme spolupracovat v rámci marketingu na propojování s dalšími partnery, což je pro nás cesta k oslovení potenciálních klientů. Potřebujeme mnohem více času (oproti konvenční kosmetice jiných značek), abychom našim zákazníkům vysvětlili, o čem je GERnétic, jak a proč funguje, a to z běžných inzerátů či krátkých reklamních spotů úplně nejde. Dnes mnohé firmy slibují téměř nemožné a pro klienta je těžké rozlišit, do jaké míry se tomu dá věřit. Ale když mu něco vysvětlujete, tak pochopí, jak to funguje, o čem je řeč. To je tedy forma našeho marketingu.
Jak a proč spolupracujete s kosmetičkami?
S kosmetičkami spolupracujeme proto, že se setkávají se širokou skupinou lidí. Jejich salon jim umožňuje věnovat klientovi čas a vše mu podrobně vysvětlit, diagnostikovat a navrhnout individuální řešení. Což je obrovská výhoda oproti drogeriím či lékárnám, kde na takovou péči není prostor. Mnoho klientů se domnívá, že co koupí v lékárně, je lepší, ale je třeba si uvědomit, že je to jen jeden z distribučních kanálů. Skutečně dobrá a vzdělaná kosmetička dokáže klienta vyslechnout, je empatická a má čas na to, aby mu poradila. Tak se mezi kosmetičkou a klientkou vytváří pouto a klientka začíná kosmetičce důvěřovat. Než s námi kosmetička začne spolupracovat, musí absolvovat Vstupní odborný seminář, na jehož základě získá Mezinárodní certifikát GERnétic. Vysvětlíme jí, o čem je GERnétic, filozofii značky, dáme jí kompletní přehled o sortimentu, o tom, co bude moci v salonu svým klientům nabídnout. Velice si ceníme, když za námi přijde vzdělaná kosmetička, která se zajímá o lidské tělo. Ideální jsou pro nás kosmetičky, které se k tomuto povolání dostaly z nějakých zdravotnických oborů, protože tam je hloubka znalostí daleko větší.
Co všechno GERnétic dělá pro své klienty?
GERnétic je živá skupina. Nejde nám jen o nabídku a prodej produktu, ale chceme klientům sdělit, že se dá s touto kosmetikou něčeho dosáhnout. K této komunikaci používáme veškeré možné prostředky – od tiskovin, přes webové stránky, posty na Facebooku, YouTube, až po účast na různých akcích. Na našem webu umožňujeme klientům i dalším zájemcům pokládat bezplatně dotazy v kosmetické nebo dermatologické poradně kožní lékařky. Tyto rady ale samozřejmě nenahrazují návštěvu ordinace či kosmetického salonu. Doporučuji všem neřešit své problémy jen doma u počítače a opravdu zajít za odborníkem, který osobně pomůže nejlépe. V neposlední řadě jsme partnerem městské části Praha 17, kde sídlíme a podporujeme zde různé aktivity pro děti i dospělé.
Dvacet let v životě firmy je hodně – připomenete některé události, na které nelze zapomenout?
Je jich opravdu hodně, protože jsem velmi aktivní. Vzpomínám si například, jak jsme se koncem devadesátých let s autobusem plným kosmetiček vypravili do Francie – vzhledem k tomu, že Laboratoře GERnétic jsou od Prahy vzdálené zhruba 2 200 km, jednalo se o týdenní zájezd. Spali jsme v motelu Formule 1, kromě sídla značky jsme navštívili i řadu krásných míst. Dneska už bychom takto na výlet asi nejeli, protože každý řeší čas… Dnes už na semináře létáme letadlem.
Nezapomenu rovněž na první kongres v Praze, na němž osobně přednášel Dr. Laporte. Byl to obrovský zážitek, plný nových informací a znalostí, velmi inspirativní a neuvěřitelně motivační. Vzpomínám si, jak po přednášce o diagnostice z jazyka na sebe všechny dámy vyplazovaly jazyky, aby zjistily, jak na tom jsou…
A co vaše rodina a GERnétic?
Vždy jsem GERnétic považoval za rodinnou záležitost, a přestože moje žena Monika pracovala v jiných firmách, jezdili jsme společně na mezinárodní setkání nebo se spolu účastnili firemních akcí. O všech strastech i slastech života firmy doma slyší celá rodina a v mém podnikání mě podporuje. Dcera nepoužívá jiný produkt než GERnétic, a dokonce i syn ví, že na odřeniny je nejlepší Synchro. Navíc věřím, že se jednou třeba stanou následovníky toho, co zde tatínek rozběhl. Je to spousta práce, kontaktů, velká důvěra mezi našimi zákazníky a bylo by škoda nechat firmu bez pokračování. O práci si doma často povídáme, jsem rád, že jim mohu říct svoje myšlenky, a oni mi dají zpětnou vazbu. Podpora v tomto ohledu je obrovská a hodně mi pomáhá.
Kde čerpáte energii?
Práce je pro mě svým způsobem nabíjející. Mám pocit, že mi hlava běží neustále. I když jsem na nějakém rodinném výletě ve wellness zařízení, pořád sleduji, jak to tam dělají. Pro mě je odpočinkové přemýšlení o tom, co by mohlo být dobré do budoucna.
Umíte úplně vypnout?
Určitě ano, úplně vypnout se dá na pěkné procházce, na kole, nebo když si sednu k potoku, lehnu si na záda v lese a dívám se do korun stromů… Anebo se položím na kosmetické lehátko.
Co byste řekl závěrem?
Chtěl bych poděkovat. Protože bez věrných klientek a klientů, bez našich skvělých kosmetiček, z nichž mnohé jsou s námi již od samého začátku, bychom nebyli tam, kde jsme. Protože to celé, co děláme, je o spolupráci a důvěře, a bez těchto lidiček by to nešlo.
Děkuji za rozhovor.
Ptala se Andrea Trčková.